Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Trenger druer jord?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

PetterRoald
Aktiv deltaker

52 Innlegg

Skrevet - 09/09/2017 :  06:31:58  Vis profil Send PetterRoald a Private Message  Svar med kopi av melding
Eller kan man plante dem i sand og stein? Med tanke på luking av ugress er det mer praktisk å plante i sand og stein.

amdb73
Aktiv deltaker

4034 Posts

Skrevet - 09/09/2017 :  06:50:08  Vis profil Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Trenger ikke nødvendigvis jord. Men sand og stein duger normalt ikke, iallfall ikke med mye stein.

Da jeg gikk på landbruksskolen, så ble det dyrket tomater i steinull. Avlange blokker med steinull ble lagt på gulvet i drivhuset. Det ble plantet små planter i hull i disse blokkene. Så ble det koblet på en slange. med vann og riktig mengde med forskjellige næringssalter oppløst. Altså ingen jord. Tomatene vokste som bare det de!

Så noe lignede er sikkert mulig for druer. Men har du ikke muligheten til et slikt opplegg, så må du ha jord! Sand og stein er elendige til å lagre vann og næringssalter til plantene. Sand og jord har alt for lite areal sammenlignet med volum (store partikler), og det er heller ingen ionebindinger som saltene kan binde seg på.

mvh Alf Marius

Min Wikipedia-brukerside
Gå til toppen av siden

PetterRoald
Aktiv deltaker

52 Posts

Skrevet - 09/09/2017 :  06:54:50  Vis profil Send PetterRoald a Private Message  Svar med kopi av melding
Hm... blir et spørsmål om hvor mye plass røttene bør ha, og hva de skal "mates" med og hvor ofte.

Men kan tenke meg å prøve dette med tomater. Vet du hva som må tilsettes i vannet?
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

6129 Posts

Skrevet - 09/09/2017 :  08:23:17  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Du kan dyrke druer i sand og stein. Du kan i det hele tatt dyrke det meste i sand og stein, men du må passe på vanningen. Druer får etter hvert svært lange røtter som vil søke nedover etter vann og næring. Det er startfasen som er kritisk til plantene får dannet lange nok røtter. Du må regne med å vanne i et år eller to.

Når det gjelder gjødsel fins det mange typer, men i næringsfattig grunn må du tilføre de fleste næringssalter. Nå kan sand og stein godt være relativt næringsrikt og avgi næringssalter, men det vaskes fort ut.

Det samme gjelder tomater, men de må vannes og gjødsles mer enn druer.

Oppskrifter for næring finner du på nettet. Du kan lage gjødselvann selv eller bruke ferdig gjødsel som du løser i vann.

hotr
Gå til toppen av siden

PetterRoald
Aktiv deltaker

52 Posts

Skrevet - 09/09/2017 :  08:29:50  Vis profil Send PetterRoald a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for info.
Prøver meg med druer i en sydhelling hvor det var skog for 1 år siden. Det er bare noen få cm. med jord på toppen. Men det virker det er fuktig i området for det kommer opp vann bare 8m lenger nede i skrenten. Til nå har jeg bare fått ut 4 planter, og brukte noe jord på dem. Da fortsetter jeg med litt jord og god vanning.:)
Gå til toppen av siden

samedag
Aktiv deltaker

675 Posts

Skrevet - 11/09/2017 :  07:16:17  Vis profil Send samedag a Private Message  Svar med kopi av melding
Dersom du googler "druer i Hjørundfjorden" kommer det opp del om det ambisiøse vindrueprosjektet til Nina Viddal mm. Selv har jeg hatt spisedruer i drivhuset i 6 år nå, og høster vel en 10 kg i løpet av en uke eller to. De står i en jordkasse i drivhuset, og røttene er jo ute. Så er det å håpe at finværet holder under modningen, det er vitig for sukkerinnhold og kvalitet generelt.

Mvh.
Dag Holtan
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,19 sekunder. Snitz Forums 2000