Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om insekter og edderkoppdyr
 Eggkapsler?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

chrisekeli
Deltaker

5 Innlegg

Skrevet - 11/09/2017 :  09:43:23  Vis profil Send chrisekeli a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg fant dette her tre steder på hytta i helgen, under senga oppunder madrassen og under to dyner. Alle lå liksom pekende opp da jeg fant dem, men veltet før jeg fikk tatt bilde. De var på størrelse med riskorn. Ser for meg ut som det kan være eggkapsler, men må jo da kanskje være fra et ganske stort innsekt siden det var så mange. Er det noen som vet hva dette kan være?

(Klikk for å se et større bilde)

Mvh Christoffer

kjello
Biolog

4584 Posts

Skrevet - 11/09/2017 :  09:52:11  Vis profil  Besøk kjellos hjemmeside Send kjello a Private Message  Svar med kopi av melding
Muselort.

KMO
Gå til toppen av siden

chrisekeli
Deltaker

5 Posts

Skrevet - 11/09/2017 :  10:10:46  Vis profil Send chrisekeli a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Så ufordøyde korn eller noe da? Har aldri sett muselort som har lignet på dette før, så slo egentlig det litt fra meg.
Gå til toppen av siden

kjello
Biolog

4584 Posts

Skrevet - 11/09/2017 :  11:13:25  Vis profil  Besøk kjellos hjemmeside Send kjello a Private Message  Svar med kopi av melding
Nei, var nok litt kjapp der. Zoomet inn litt (selv om det da ble vendig uskarpt), og ser at det må være noe annet. Må ha bedre bilder.

KMO

Redigert av - kjello den 11/09/2017 11:13:44
Gå til toppen av siden

chrisekeli
Deltaker

5 Posts

Skrevet - 11/09/2017 :  11:28:14  Vis profil Send chrisekeli a Private Message  Svar med kopi av melding
Lettere å se nå?

Gå til toppen av siden

kjello
Biolog

4584 Posts

Skrevet - 11/09/2017 :  18:47:42  Vis profil  Besøk kjellos hjemmeside Send kjello a Private Message  Svar med kopi av melding
Ser mest ut som riskorn, synes jeg.

KMO
Gå til toppen av siden

chrisekeli
Deltaker

5 Posts

Skrevet - 12/09/2017 :  07:54:58  Vis profil Send chrisekeli a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja, det ser ut som riskorn, både i form og størrelse. Men det er ikke mulig at det kan være det.
Da jeg fant de sto alle inntil hverandre i klynge, pekende oppover. Det virker som om de har tørket ut, så bare et lite skump gjorde at de falt utover. Insekter foretrekker vel å legge eggene sine der det er litt fuktig, men det er veldig tørt inne i hytta, så det er vel mulig at de bare har måttet legge eggene et uegnet sted og så har de tørket ut?
Det finnes en del store biller i området der, bl.a. neshornbille, og så er det jo en del fluer som er ganske store så det er vel noe av det jeg tenker kan være mest sannsynlig.
Det er jo mulighet for at det kunne ha vært mus som har samlet matlager, men vet ikke om de gjør det, samtidig så er det jo veldig usannsynlig at de legger alt sammen perfekt organisert, slik det var da jeg fant de.
I den enden som pekte ned er noen litt mørkere, og ikke helt glatte som i andre enden.
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

9857 Posts

Skrevet - 12/09/2017 :  09:52:04  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke mulig å komme videre uten informasjon om innhold og konsistens. Riskorn eller andre frø burde være lett å kjenne på innholdet.

Ellers tenker jeg litt på fluepupper. Synes de kan ligne litt på de fluepuppene vi hadde da vi drev med bananfluer i biologitimen?

AA
Gå til toppen av siden

chrisekeli
Deltaker

5 Posts

Skrevet - 12/09/2017 :  11:01:32  Vis profil Send chrisekeli a Private Message  Svar med kopi av melding
Kan det være stokkmaurpupper? Fant dette bildet på nettet og det ligner jo veldig.

Jeg har observert stokkmaur rundt hytta ved noen få anledninger, og to enkle individer inne i løpet av ti år. I sommer har jeg skiftet alle vinduer og gjort omfattende tiltak som har gjort luftfuktigheten mye lavere. Kan det være at de har bodd i fuktig treverk som nå har tørket opp, og derfor har flyttet puppene på jakt etter et nytt sted å bo?
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

9857 Posts

Skrevet - 12/09/2017 :  12:22:31  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Kan vel være? Kan tenkes at puppene har død når det ble tørrere.

AA
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,28 sekunder. Snitz Forums 2000