Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om insekter og edderkoppdyr
 Veggdyr eller noe ufarlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bekymret123
Deltaker

3 Innlegg

Skrevet - 14/09/2017 :  11:35:54  Vis profil Send Bekymret123 a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg har nettop flyttet inn i en ny leilighet på litt kort varsel. Bodd her noen dager nå og begynt å legge merke til flere små insekter som er på gulvet ved listene og inntill veggene på soverom og i stuen. Har også oppdaget en i senga da jeg skulle legge meg en kveld.

De er lyse i fargen med tre ben på hver side, og de er ganske raske når jeg skremmer dem. Beveger seg litt på samme måte som maur synes jeg. De er ca. 1-3mm store vil jeg anslå, og vanskelige å se uten direkte lys fra mobilen. Jeg har ikke oppdaget noen stikk på kroppen, eller kløe om morgenen.

Er livredd for at det skal være veggdyr, så håper at noen kan hjelpe meg med å identifisere hva de er.

Legger ved noen bilder av insektene, og av noen flekker i et av hjørnene på soverommet.

Insekt 1 (Klikk for å se et større bilde)

(Klikk for å se et større bilde)

(Klikk for å se et større bilde)

Flekker på gulv (Klikk for å se et større bilde)

trachypachus
Biolog

2880 Posts

Skrevet - 14/09/2017 :  11:47:34  Vis profil  Besøk trachypachuss hjemmeside Send trachypachus a Private Message  Svar med kopi av melding
Bildene viser støvlus. Er tegn på at det er litt fuktig i leiligheten, ellers er det nødvendigvis ikke noe problem. Er det mye av disse bør du derimot sjekke for muggsopp.

Stefan
Gå til toppen av siden

Bekymret123
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 14/09/2017 :  13:52:19  Vis profil Send Bekymret123 a Private Message  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar Stefan!

Har det noe hensikt å spraye disse med insektspray?

Også lurer jeg litt på flekkene på gulvet. Synes det kan se litt ut som avføring fra veggedyr?
Gå til toppen av siden

trachypachus
Biolog

2880 Posts

Skrevet - 14/09/2017 :  13:56:53  Vis profil  Besøk trachypachuss hjemmeside Send trachypachus a Private Message  Svar med kopi av melding
Flekkene kan jeg ikke si noe om, men veggedyr holder til skjult, så flekkene etter dem finner du neppe midt på gulvet. Se her for mer info om støvlus: https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/smadyr-andre/stovlus/

Stefan
Gå til toppen av siden

kjello
Biolog

4584 Posts

Skrevet - 14/09/2017 :  17:32:50  Vis profil  Besøk kjellos hjemmeside Send kjello a Private Message  Svar med kopi av melding
Dette mener jeg må være Badonnelia titei. Jeg vil gjerne ha noen stykker av den, hvis du kan samle på et lite glass og sende meg. Lettest å få tak i uten å ødelegge ved å bruke en fuktig pensel.

KMO
Gå til toppen av siden

Bekymret123
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 14/09/2017 :  21:52:34  Vis profil Send Bekymret123 a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg kan prøve å få tak i noen.

Kan de suge blod eller gjøre noe skade på tingene mine her hjemme? Eller er de harmløse slik som støvlus?
Gå til toppen av siden

trachypachus
Biolog

2880 Posts

Skrevet - 15/09/2017 :  07:54:57  Vis profil  Besøk trachypachuss hjemmeside Send trachypachus a Private Message  Svar med kopi av melding
De er støvlus, og er like harmløse som andre støvlus

Stefan
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,24 sekunder. Snitz Forums 2000