Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om sopp
 Hyllekjuke?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ruza
Aktiv deltaker

1353 Innlegg

Skrevet - 12/10/2017 :  20:39:07  Vis profil Send ruza a Private Message  Svar med kopi av melding
Funnet på gammelt mosegrodd løvtre (hassel?) i Lommedalen. Kan dette være hyllekjuke?

(Klikk for å se et større bilde)

Tove
Biolog

11474 Posts

Skrevet - 12/10/2017 :  20:42:32  Vis profil Send Tove a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er seljekjuke. Du har lagt inn mange fine bilder, men jeg skulle gjerne sett et oversiktsbilde for, om mulig, å kunne bestemme substratet. Seljekjuke har nok en forkjærlighet for selje, men vokser også på andre treslag.

Redigert av - Tove den 12/10/2017 21:45:41
Gå til toppen av siden

ruza
Aktiv deltaker

1353 Posts

Skrevet - 12/10/2017 :  22:08:33  Vis profil Send ruza a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for avklarende svar på denne phellinus-soppen. Tok dessverre ikke oversiktsfoto her, men antar at dere eksperter kunne ha artsbestemt denne selv om den var mosegrodd og gammel. Som nevnt antok jeg hassel i felt, dog usikker her på substrat.
Gå til toppen av siden

Tove
Biolog

11474 Posts

Skrevet - 12/10/2017 :  22:35:16  Vis profil Send Tove a Private Message  Svar med kopi av melding
Tviler svært på hassel! En registrering av seljekjuke uten sikker substratangivelse har liten verdi - hvis funnet er gjort i Bærum eller Akershus.
Jeg ser fra bildene (innlagt her og på Artsobs.) at det bark på substratet, og det er SÅ lett å skille mellom hassel og selje på barken. Du bør få undersøkt saken!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,34 sekunder. Snitz Forums 2000