Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om sopp
 Svensk asal
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

kjukehusa
Aktiv deltaker

594 Innlegg

Skrevet - 13/10/2017 :  09:35:48  Vis profil Send kjukehusa a Private Message  Svar med kopi av melding
På svensk asal ved Groroud senter vokste disse kompakte kjøttfulle soppene i knippe.
Hatt 4 cm.ser ut til å sprekke lett opp
stilk 3,5 lang 1,5 brei
søt mellukt stilk og hattkjøtt hvitt
hvite til gule grunne skiver
Tips?

(Klikk for å se et større bilde)
1

2

3

4

5

kremle
Aktiv deltaker

7046 Posts

Skrevet - 13/10/2017 :  09:56:09  Vis profil Send kremle a Private Message  Svar med kopi av melding
Kan være almeknippesopp. Per M.
Gå til toppen av siden

Tove
Biolog

11474 Posts

Skrevet - 13/10/2017 :  10:05:51  Vis profil Send Tove a Private Message  Svar med kopi av melding
Asaler er ikke lett å bestemme. Er du sikker på arten?
Gå til toppen av siden

kjukehusa
Aktiv deltaker

594 Posts

Skrevet - 13/10/2017 :  10:58:22  Vis profil Send kjukehusa a Private Message  Svar med kopi av melding
Hvilke forvekslingsarter skulle det være?(jeg vil jo lære;)
Disse står rundt hele Grorud senter,beskjæres hvert år,har blader og røde bær som svansk asal samt har ildkjuker som også vokser på denne som stemmer bra.Har i tillegg hatt med kartleggingsgruppa til å artsbestemme trærne tidligere i år.Så jeg følte meg sikker på substratbestemmelsen igår
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Tove

Asaler er ikke lett å bestemme. Er du sikker på arten?

Gå til toppen av siden

Tove
Biolog

11474 Posts

Skrevet - 13/10/2017 :  11:02:59  Vis profil Send Tove a Private Message  Svar med kopi av melding
Asal er ikke bare-bare. Det fins mange forskjellige. Hadde vært fint om du tok noen bilder av bladene og fruktene og la inn på Spør om planter. Om du får en sikker bestemmelse, så kan du jo registrere treet også.

Redigert av - Tove den 13/10/2017 11:05:02
Gå til toppen av siden

beritny
Aktiv deltaker

5280 Posts

Skrevet - 13/10/2017 :  19:36:32  Vis profil Send beritny a Private Message  Svar med kopi av melding
Svensk asal er det som er plantet "overalt" og disse er gamle. Burde ikke være noen tvil om dem.Jeg pleier ikke å registrere plantede trær verken i hager eller offentlige rom. Men spørsmålet var hvilken sopp det var.
Gå til toppen av siden

Tove
Biolog

11474 Posts

Skrevet - 13/10/2017 :  20:32:53  Vis profil Send Tove a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av beritny

Svensk asal er det som er plantet "overalt" og disse er gamle. Burde ikke være noen tvil om dem.Jeg pleier ikke å registrere plantede trær verken i hager eller offentlige rom. Men spørsmålet var hvilken sopp det var.

Virker som det er noe jeg ikke har forstått, men gjelder ikke dette et funn som er gjort av kjukehusa?

Gå til toppen av siden

beritny
Aktiv deltaker

5280 Posts

Skrevet - 13/10/2017 :  21:06:16  Vis profil Send beritny a Private Message  Svar med kopi av melding
Har jo vært på Grorud senter jeg også. Registrerte ildkjuke på samme trerekke tidligere i år.
Gå til toppen av siden

kremle
Aktiv deltaker

7046 Posts

Skrevet - 13/10/2017 :  21:38:11  Vis profil Send kremle a Private Message  Svar med kopi av melding
Tove: Enig med Beritny. Dette forumet heter "Spør om sopp". Planter diskuteres på "Spør om planter". Hva er din mening om soppen her?
Per M.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,36 sekunder. Snitz Forums 2000