Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Diskusjoner og meddelelser
 Diskusjon
 "Damer" i dyreriket
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter  Emne Neste emne  

Limnoan
Biolog

10037 Innlegg

Skrevet - 12/04/2018 :  09:03:57  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Inger Nordal har en artikkel om bruken av ordet "dame" i Biolog nr. 1 2018. Hun er ikke begeistret, og det frister meg til en kommentar:

Begrepet dame har endret betydning gjennom tida, slik ble det opphavelig brukt:
Fra fransk dame, av latin domina 'herskerinne; husfrue, frue'
https://www.naob.no/ordbok/dame

Madam, "min frue" var på Holbergs tid en beskyttet tittel. Vanlige kvinner måtte nøye seg med å hete kone eller noe tilsvarende. I England er dame fortsatt en adelstittel.

Men, i moderne norsk gatespråk har dame ofte betydningen "parringsvillig hunn". Som i begrepet "få seg dame", om en mann på kvinnejakt. Derfor synes jeg det gir mening å bruke ordet "dame" i omtale av hunnen i rollen som "seksualobjekt".

Mann brukes ofte på samme måte: «Du får aldri ein mann med gevær» fra Annie Get Your Gun. Det er jo også tydelig at hundyrene er ute etter å "få seg en mann, eller fler". Røya på tiurleiken er ingen passiv deltaker.

Det gir til og med mening å snakke om "utroskap" mellom fugler, selv om jeg tviler på at fugler har moralsk bevisthet.

For min del synes jeg det er fruktbart å blande begreper.
Skjems ikke for å tenke på meg selv som "gammel hannkatt", selv om jeg er 61, og fremdeles ukyssa

AA
   Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,08 sekunder. Snitz Forums 2000